Saturday, November 15, 2008

Mengajar, Takut, Trauma dan Ghaib

Assalamualaikum

Perasaan atau psikologi merupakan market atau ruang niaga bagi asas pendidikan Islam. Apa yang aku maksudkan di sini ialah, Islam itu keseluruhannya menyokong keperluan naluri manusia, apa sahaja, dan dengan sebab itulah Islam itu bersifat tepat dan benar.

Islam bukan sahaja menyediakan manusia jawapan kepada persoalan jiwa mereka, bahkan sasaran masej Islam itu juga mudah, iatu sesuai dengan unsur-unsur yang ada dalam naluri manusia. Islam tidak mengadakan sesuatu yang tiada dalam kehendak manusia. Islam hadir dalam naluri manusia yang mahukan perlindungan, teman, kesenangan zahir dan batin, pertahanan, kegembiraan, ketakutan dsb.

Manusia ini boleh mencapai sesuatu tahap ilmu berdasarkan kefahaman mereka, yang sudah pasti bersangkut paut dengan subunit yang ada dalam jiwa mereka sendiri. Sebab itulah mengapa Allah, melalui kalam dan rasulNya mendedahkan perihal pahala dan dosa, syurga dan neraka, fadilat dan azab dsb.

Banyak sekali firman-firman Allah serta sabda nabi SAW berkaitan hal-hal di atas. Manusia ini, dalam jiwanya memang mengharap sesuatu hadiah atau reward, dan dalam masa yang sama tidak mahukan demerit atau ‘potong markah’ (maaf, tiada istilah yang lebih menarik).

Ibu yang meminta anak membuat sesuatu pasti menyelitkan hadiah atau upah yang bakal diterima si anak selepas selesai apa yang ibunya mahukan. “ Kalau kamu tolong cabutkan uban mak, mak bagi RM 5.00 untuk setiap seratus helai” Jadi, selain ingin berbakti, sedikit sebanyak hadiah tersebut menjadi pemangkin kepada khidmat si anak itu. Itulah manusia.

Anda juga pasti biasa mendengar ini, “ Kamu berani-beranilah pergi mandi sungai dekat belakang tu, banyak jembalang sungai menunggu. Jembalang suka budak-budak.” Lalu si anak mula ragu-ragu untuk mengikut keinginannya mandi sungai. Ibu mengajar anaknya dengan menghadirkan rasa bimbang dan takut dalam hati budak itu. Itulah manusia.

Ada lagi, “ Kalau kamu malas belajar dan dapat keputusan yang teruk dalam peperiksaan kamu, ayah hantar kamu tinggal di kampung, tetapi jika kamu rajin dan mendapat keputusan yang bagus, ayah sanggup keluar belanja besar menghantar kamu belajar di luar negara.” Sudah pasti si ayah mengugut begitu kerana kampung merupakan lembah seksaan kepada si anak. Dan si anak pasti sedikit terkesan dengan kata-kata ayahnya itu. Itulah manusia.

Sebab itulah Islam ini sentiasa menekankan akibat atas sesuatu perbuatan, baik dalam bentuk yang menyeronokkan ataupun yang sebaliknya. Kerana manusia itu tetap manusia. Manusia tidak boleh diserang jiwanya dari satu arah sahaja.

Di dalam Al Quran sendiri, ada keadaanya Allah akan menyuruh kita mengharap kepadaNya, kerana dalam jiwa manusia ini ada unsur mengharap. Ada keadaanya Allah menjanjikan pahala dan rahmatNya kepada manusia yang mengejar darjat keimanan, kerana dalam jiwa manusia ini bersifat mahukan ganjaran.

Siapa yang menghendaki pahala dunia, maka di sisi Allah terdapat pahala dunia dan akhirat. Allah itu mendengar dan melihat.
Surah AnNisaa'. Ayat 134.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan perbuatan baik, sudah tentu Kami tiada akan membuang saja pahala orang-orang yang melakukan perbuatan baik.
Surah AlKahfi. Ayat 030.

Begitulah Kami berikan kedudukan tinggi di negeri (Mesir) kepada Yusuf, dia dapat tinggal di mana saja disukainya. Kami limpahkan kurnia Kami kepada siapa yang Kami sukai, dan Kami tiada mensia-siakan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan.
Surah Yusuf. Ayat 056.

Sesungguhnya Allah telah membeli diri dan harta orang-orang yang beriman dengan memberikan syurga untuk mereka; mereka berperang di jalan Allah, sebab itu mereka membunuh dan terbunuh, menurut janji yang sebenarnya dari Tuhan di dalam Taurat, Injil dan Quran. Siapakah yang lebih memenuhi janjinya selain Allah? Sebab itu, bergembiralah kamu terhadap perjanjian yang telah ada antara kamu dengan Tuhan. Dan itulah keberuntungan yang besar.
Surah AtTaubah. Ayat 111.

Ada juga keadaanya Allah menyuruh kita takut kepadaNya. Allah juga menjanjikan neraka kepada orang kafir, pembuat dosa atau fasik, munafiq dsb. Banyak keadaan di dalam Al Quran di mana Allah mendedahkan tentang akibat yang pedih bagi mereka yang tidak patuh kepada Allah dan nabiNya.

Dan orang-orang yang memperhubungkan apa yang disuruh hubungkan oleh Allah, dan mereka takut kepada Tuhannya, dan mereka takut terhadap perhitungan yang buruk.
Surah ArRa’d. Ayat 021.

Orang-orang yang mereka seru itu, masing-masing mencari jalan mendampingkan diri kepada Tuhannya (dengan berbuat ibadat), sekali pun orang yang lebih dekat kepada Tuhannya, serta mereka pula mengharapkan rahmatNya dan gerun takut akan azabNya; sesungguhnya azab Tuhanmu itu, adalah (perkara yang semestinya) ditakuti.
Surah AlIsraa'. Ayat 057.

Adapun orang-orang yang jahat, kediaman mereka neraka. Setiap mereka yang hendak keluar dari sana, mereka dikembalikan ke dalamnya. Dan dikatakan kepada mereka: Rasailah olehmu seksaan neraka, yang kamu dustakan dahulu.
Surah AsSajdah. Ayat 020.

Di hari Kami bertanya kepada neraka jahanam: Sudah penuhkah engkau? Neraka itu menjawab: Masih adakah tambahannya?
Surah Qaf. Ayat 030.


Nauzubillah


Teranglah di sini bahawasanya Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana itu mendidik serta memberi peringatan sesuai dengan komposisi hati nurani manusia ciptaanNya itu. Subhanallah.

Begitu juga rasulullah SAW dalam menyebarkan dakwah serta menyuburkan kefahaman sahabat-sahabat baginda SAW. Pendekatan menceritakan fadilat dalam melakukan amal atau perbuatan serta azab meninggalkannya selalu digunakan oleh baginda SAW. Di sini aku sertakan 3 contoh.

Hadis Sunan Ibnu Majjah Jilid 3. Hadis Nombor 2151.
Mewartakan kepada kami Muhammad bin Rumh; mewartakan kepada kami Al-Laits bin Sa'ad dari Nafi', dari al-Qasim bin Muhammad, dari 'Aisyah, bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: "Sesungguhnya para pelukis gambar (yang bernyawa) akan diazab pada hari kiamat nanti. Dikatakan kepada mereka: "Hidupkanlah apa yang telah kalian ciptakan!"

Hadis Sunan Ibnu Majjah Jilid 1. Hadis Nombor 0209.
Mewartakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah, mewartakan kepada kami Zaid bin Al-Hubab, mewartakan kepada kami Katsir bin Abdullah bin Amru bin Auf Al-Muzanniy, mewartakan kepadaku ayahku -yakni: Abdullah bin Amr", dari datukku "yakni: Amru bin Auf, pnt.--: Bahawa Rasulullah SAW. bersabda: "Barangsiapa yang menghidupkan Sunnahku, kemudian diamalkan sunnah itu oleh orang lain, maka baginya mendapat seperti pahala orang yang mengamalkannya, tanpa terkurangi sedikitpun pahala-pahala mereka sama sekali. Barangsiapa yang berbuat bidaah, kemudian diikuti perbuatannya -oleh orang lain-, maka baginya memperoleh dosa-dosa orang yang melakukannya, tanpa terkurangi sedikitpun dosa-dosa yang melakukannya sama sekali."

Hadis Sunan At Tirmidzi Jilid 2. Hadis Nombor 0804.
Hannad menceritakan kepada kami, 'Abdur Rahim bin Sulaiman memberitahukan kepada kami (yang berasal) dari 'Abdul Malik bin Abu Sulaiman dari 'Atha' dari Zaid bin Khalid Al-Jahanni di mana ia berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang memberi buka orang yang berpuasa maka ia mendapatkan pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu dengan tanpa kurang sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu." Abu 'Isa berkata: "Hadis ini adalah hadis hasan sahih."

Itulah hebatnya gaya penyampaian dan pendidkan dalam agama suci ini. Sesetengah agama di atas muka bumi ini ada yang menyogokkan penganutnya dengan keseronokan semata-mata tanpa mengetahui hakikat manusia ini flexible jiwanya.

Teruskan membca…


Baru-baru ini, kecoh sedikit berkaitan isu ‘Sajak Kematian’. Aku ingin memberi pandangan dan pendirian ringkas aku berkaitan hal ini. Aku amat menyokong perlunya pelajar-pelajar, daripada peringkat terendah dalam sistem pendidikan, diberikan atau diceritakan hal-hal berkaitan seksaan atau azab, sesuai dengan kapasiti minda meraka. Mengapa perlu? Hayatilah peneranganku di perenggan-perenggan sebelum ini. Dan aku menentang sekiranya ada ibu bapa atau kumpulan tertentu mengatakan jangan menakut-nakutkan budak-budak dalam mengajar.

(Menteri-menteri juga harus diberi pengajaran yang serupa, lagi-lagi isteri-isteri mereka yang tidak bertudung!)

Tetapi aku amatlah tidak bersetuju menggunakan kaedah lakonan atau apa sahaja visual atau audio dalam tujuan menggambarkan atau menghadirkan rasa real keadaan azab tersebut. Mengapa perlu? Ghaib tetap ghaib. Allah dan rasulNya sudah terangkan kepada kita tentang wajibnya percaya hal-hal yang ghaib.

Alif, Laam, Miim.

Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

Surah AlBaqarah. Ayat 001 - 003.


Bagaimanakah hal ghaib itu kekal ghaibnya kalau manusia pandai-pandai mahu menggambarkan hal tersebut secara nyata, lagi-lagi kepada public atau awam? Aku mengaku aku sendiri kadang kala menggambarkan hal-hal ghaib, apa rupanya syurga, neraka, kiamat, malaikat dsb, tetapi cukuplah di dalam mindaku sendiri, dan sudah pasti gambaran aku itu salah sama sekali, kerana kebenaran hal-hal tersebut menjadi milik eksklusif Allah Azzawajjlal semata-mata. Allahuakhbar!

Pada hari Rasul-rasul dikumpulkan oleh Allah, lalu Tuhan mengatakan: Bagaimanakah sambutan terhadap kamu? Mereka mengatakan: Kami tidak tahu, tentulah Engkau yang amat tahu perkara-perkara yang ghaib.
Surah AlMaa’idah. Ayat 109.

Dan di sisi Tuhan kunci-kunci perkara yang ghaib, tidak ada yang tahu selain Tuhan. Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut, dan sehelai daun yang gugur diketahui Tuhan juga. Tidak ada sebutir biji dalam kegelapan bumi, yang basah dan yang kering semuanya tertulis dalam Kitab yang terang.
Surah AlAn'aam. Ayat 059.

Jangan diturutkan sangat semangat ingin tahu itu sehingga melanggar prinsip dan disiplin ilmu Islam, warisan rasulullah SAW yang mendapat bimbingan langsung Allah dan malaikatNya. Berpada-padalah, supaya kita tidak keliru dan binasa. Rujuk kembali hadith-hadith sahih serta perjalanan hidup nabi SAW dan para sahabat. Mereka ini mengambil peringatan tersebut (daripada Allah dan rasulullah) dengan sekuat-kuat genggaman, tanpa rasa selfish atau mahu lihat bukti zahir/tangible dahulu baru ikut!

Jangan mengambil contoh kaum-kaum yang telah dibinasakan olah Allah akibat ketelanjuran mereka serta sifat melampau dalam mempersoalkan sesuatu. Islam tidak anti ilmu dan kemajuan, cumanya Islam ini ada garis panduannya, bukan untuk apa, tetapi hanya untuk kesenangan manusia itu sendiri dunia akhirat, bagi mereka yang menggunakan akal kurniaan Allah untuk berfikir.

Gunakanlah bajet membikin ‘Sajak Kematian’ tersebut untuk perkara-perkara yang lebih berfaedah, dan lebih penting, mengikut landasan Islam agar persoalan dalam ummah, yang terlalu banyak dan menggerunkan, dapat kita atasi dengan berhemah. Luaskan pengajaran ilmu hadith di sekolah-sekolah, agar maksud way of life itu dapat dizahirkan.

Terimalah hakikat bahawa di Malaysia, pendidikan hadith/sunnah kekasihku rasulullah SAW sangat kurang. Bagaimanakah kita dapat menerbitkan rasa cinta dan kasih kita kepada nabi SAW kalau kita tidak didedahkan perihal perbuatan baginda SAW dan para sahabat yang baginda umpamakan bintang-bintang di langit itu? Adakah hanya di bibir atau di atas kertas peperiksaan semata-mata, atau setahun sekali semasa menyambut Maulid? Fikirkanlah!

Niat untuk menyedarkan anak-anak tentang akibat pedih meninggalkan solat itu amat terpuji, tetapi ikutlah jalan yang lebih tepat. Aku di sini bukan sebagai penghukum, sekadar menyatakan pendirian dan ideaku semata-mata.

Barakallahufikum.



No comments: