Perasaan atau psikologi merupakan market atau ruang niaga bagi asas pendidikan Islam. Apa yang aku maksudkan di sini ialah, Islam itu keseluruhannya menyokong keperluan naluri manusia, apa sahaja, dan dengan sebab itulah Islam itu bersifat tepat dan benar.
Islam bukan sahaja menyediakan manusia jawapan kepada persoalan jiwa mereka, bahkan sasaran masej Islam itu juga mudah, iatu sesuai dengan unsur-unsur yang ada dalam naluri manusia. Islam tidak mengadakan sesuatu yang tiada dalam kehendak manusia. Islam hadir dalam naluri manusia yang mahukan perlindungan, teman, kesenangan zahir dan batin, pertahanan, kegembiraan, ketakutan dsb.
Manusia ini boleh mencapai sesuatu tahap ilmu berdasarkan kefahaman mereka, yang sudah pasti bersangkut paut dengan subunit yang ada dalam jiwa mereka sendiri. Sebab itulah mengapa Allah, melalui kalam dan rasulNya mendedahkan perihal pahala dan dosa, syurga dan neraka, fadilat dan azab dsb.
Banyak sekali firman-firman Allah serta sabda nabi SAW berkaitan hal-hal di atas. Manusia ini, dalam jiwanya memang mengharap sesuatu hadiah atau reward, dan dalam masa yang sama tidak mahukan demerit atau ‘potong markah’ (maaf, tiada istilah yang lebih menarik).
Ibu yang meminta anak membuat sesuatu pasti menyelitkan hadiah atau upah yang bakal diterima si anak selepas selesai apa yang ibunya mahukan. “ Kalau kamu tolong cabutkan uban mak, mak bagi RM 5.00 untuk setiap seratus helai” Jadi, selain ingin berbakti, sedikit sebanyak hadiah tersebut menjadi pemangkin kepada khidmat si anak itu. Itulah manusia.
Anda juga pasti biasa mendengar ini, “ Kamu berani-beranilah pergi mandi sungai dekat belakang tu, banyak jembalang sungai menunggu. Jembalang suka budak-budak.” Lalu si anak mula ragu-ragu untuk mengikut keinginannya mandi sungai. Ibu mengajar anaknya dengan menghadirkan rasa bimbang dan takut dalam hati budak itu. Itulah manusia.
Sebab itulah Islam ini sentiasa menekankan akibat atas sesuatu perbuatan, baik dalam bentuk yang menyeronokkan ataupun yang sebaliknya. Kerana manusia itu tetap manusia. Manusia tidak boleh diserang jiwanya dari satu arah sahaja.
Di dalam Al Quran sendiri, ada keadaanya Allah akan menyuruh kita mengharap kepadaNya, kerana dalam jiwa manusia ini ada unsur mengharap.
Siapa yang menghendaki pahala dunia, maka di sisi Allah terdapat pahala dunia dan akhirat. Allah itu mendengar dan melihat.
Surah AnNisaa'. Ayat 134.
Surah AlKahfi. Ayat 030.
Surah Yusuf. Ayat 056.
Surah AtTaubah. Ayat 111.
Surah ArRa’d. Ayat 021.
Surah AlIsraa'. Ayat 057.
Surah AsSajdah. Ayat 020.
Surah Qaf. Ayat 030.
Nauzubillah
Teranglah di sini bahawasanya Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana itu mendidik serta memberi peringatan sesuai dengan komposisi hati nurani manusia ciptaanNya itu. Subhanallah.
Begitu juga rasulullah SAW dalam menyebarkan dakwah serta menyuburkan kefahaman sahabat-sahabat baginda SAW. Pendekatan menceritakan fadilat dalam melakukan amal atau perbuatan serta azab meninggalkannya selalu digunakan oleh baginda SAW. Di sini aku sertakan 3 contoh.
Mewartakan kepada kami Muhammad bin Rumh; mewartakan kepada kami Al-Laits bin Sa'ad dari Nafi', dari al-Qasim bin Muhammad, dari 'Aisyah, bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: "Sesungguhnya para pelukis gambar (yang bernyawa) akan diazab pada hari kiamat nanti. Dikatakan kepada mereka: "Hidupkanlah apa yang telah kalian ciptakan!"
Mewartakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah, mewartakan kepada kami Zaid bin Al-Hubab, mewartakan kepada kami Katsir bin Abdullah bin Amru bin Auf Al-Muzanniy, mewartakan kepadaku ayahku -yakni: Abdullah bin Amr", dari datukku "yakni: Amru bin Auf, pnt.--: Bahawa Rasulullah SAW. bersabda: "Barangsiapa yang menghidupkan Sunnahku, kemudian diamalkan sunnah itu oleh orang lain, maka baginya mendapat seperti pahala orang yang mengamalkannya, tanpa terkurangi sedikitpun pahala-pahala mereka sama sekali. Barangsiapa yang berbuat bidaah, kemudian diikuti perbuatannya -oleh orang lain-, maka baginya memperoleh dosa-dosa orang yang melakukannya, tanpa terkurangi sedikitpun dosa-dosa yang melakukannya sama sekali."
Hannad menceritakan kepada kami, 'Abdur Rahim bin Sulaiman memberitahukan kepada kami (yang berasal) dari 'Abdul Malik bin Abu Sulaiman dari 'Atha' dari Zaid bin Khalid Al-Jahanni di mana ia berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang memberi buka orang yang berpuasa maka ia mendapatkan pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu dengan tanpa kurang sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu." Abu 'Isa berkata: "Hadis ini adalah hadis hasan sahih."
Itulah hebatnya
Baru-baru ini, kecoh sedikit berkaitan isu ‘Sajak Kematian’. Aku ingin memberi pandangan dan pendirian ringkas aku berkaitan hal ini. Aku amat menyokong perlunya pelajar-pelajar, daripada peringkat terendah dalam sistem pendidikan, diberikan atau diceritakan hal-hal berkaitan seksaan atau azab, sesuai dengan kapasiti minda meraka. Mengapa perlu? Hayatilah peneranganku di perenggan-perenggan sebelum ini. Dan aku menentang sekiranya ada ibu bapa atau kumpulan tertentu mengatakan jangan menakut-nakutkan budak-budak dalam mengajar.
(Menteri-menteri juga harus diberi pengajaran yang serupa, lagi-lagi isteri-isteri mereka yang tidak bertudung!)
Tetapi aku amatlah tidak bersetuju menggunakan kaedah lakonan atau apa sahaja visual atau audio dalam tujuan menggambarkan atau menghadirkan rasa real keadaan azab tersebut. Mengapa perlu? Ghaib tetap ghaib. Allah dan rasulNya sudah terangkan kepada kita tentang wajibnya percaya hal-hal yang ghaib.
Alif, Laam, Miim.
Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;
Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
Surah AlBaqarah. Ayat 001 - 003.
Bagaimanakah hal ghaib itu kekal ghaibnya kalau manusia pandai-pandai mahu menggambarkan hal tersebut secara nyata, lagi-lagi kepada public atau awam? Aku mengaku aku sendiri kadang kala menggambarkan hal-hal ghaib, apa rupanya syurga, neraka, kiamat, malaikat dsb, tetapi cukuplah di dalam mindaku sendiri, dan sudah pasti gambaran aku itu salah sama sekali, kerana kebenaran hal-hal tersebut menjadi milik eksklusif Allah Azzawajjlal semata-mata. Allahuakhbar!
Pada hari Rasul-rasul dikumpulkan oleh Allah, lalu Tuhan mengatakan: Bagaimanakah sambutan terhadap kamu? Mereka mengatakan: Kami tidak tahu, tentulah Engkau yang amat tahu perkara-perkara yang ghaib.
Surah AlMaa’idah. Ayat 109.
Dan di sisi Tuhan kunci-kunci perkara yang ghaib, tidak ada yang tahu selain Tuhan. Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut, dan sehelai daun yang gugur diketahui Tuhan juga. Tidak ada sebutir biji dalam kegelapan bumi, yang basah dan yang kering semuanya tertulis dalam Kitab yang terang.
Surah AlAn'aam. Ayat 059.
Jangan diturutkan sangat semangat ingin tahu itu sehingga melanggar prinsip dan disiplin ilmu Islam, warisan rasulullah SAW yang mendapat bimbingan langsung Allah dan malaikatNya. Berpada-padalah, supaya kita tidak keliru dan binasa. Rujuk kembali hadith-hadith sahih serta perjalanan hidup nabi SAW dan para sahabat. Mereka ini mengambil peringatan tersebut (daripada Allah dan rasulullah) dengan sekuat-kuat genggaman, tanpa rasa selfish atau mahu lihat bukti zahir/tangible dahulu baru ikut!
Jangan mengambil contoh kaum-kaum yang telah dibinasakan olah Allah akibat ketelanjuran mereka serta sifat melampau dalam mempersoalkan sesuatu. Islam tidak anti ilmu dan kemajuan, cumanya Islam ini ada garis panduannya, bukan untuk apa, tetapi hanya untuk kesenangan manusia itu sendiri dunia akhirat, bagi mereka yang menggunakan akal kurniaan Allah untuk berfikir.
Gunakanlah bajet membikin ‘Sajak Kematian’ tersebut untuk perkara-perkara yang lebih berfaedah, dan lebih penting, mengikut landasan Islam agar persoalan dalam ummah, yang terlalu banyak dan menggerunkan, dapat kita atasi dengan berhemah. Luaskan pengajaran ilmu hadith di sekolah-sekolah, agar maksud way of life itu dapat dizahirkan.
Terimalah hakikat bahawa di
Niat untuk menyedarkan anak-anak tentang akibat pedih meninggalkan solat itu amat terpuji, tetapi ikutlah jalan yang lebih tepat. Aku di sini bukan sebagai penghukum, sekadar menyatakan pendirian dan ideaku semata-mata.
Barakallahufikum.
No comments:
Post a Comment