Sunday, January 25, 2009

Mengapa Begitu?



Assalamualaikum

Aku ingin berkongsi sedikit pengalaman yang aku kutip sepanjang perjalanan hidupku terutamanya di masa aku sedang berkelana di negara orang.

Alhamdulillah, Allah Azzawajjal telah mengizinkan aku untuk beberapa kali terlibat dalam diskusi berkaitan Islam dan agama.

Sepanjang di Dublin , aku tidak pernah sunyi daripada terlibat dengan dialog berkaitan persoalan agama terutamanya dengan orang tempatan.

Walaubagaimanapun, aku tidak suka-suka atau belasah dalam berhujah, sebaliknya aku mencuba sebaik mungkin dan menjauhi sebarang pelanggaran syarak.

Aku cuma ingin membuat kesimpulan mengenai pandangan bukan Islam, maksudku mereka yang pernah berdialog denganku semata-mata.

Seperti yang pernah aku katakan dalam beberapa penulisanku yang lepas-lepas, mereka ini tidaklah mempunyai isu berkaitan konsep tauhid Islam, kerana pada pendapatku, tauhid Islam itu amatlah mudah. Tiada tuhan melainkan Allah. Mudah, ringkas dan tepat!

Lalu apa agaknya kekeliruan mereka?

Kebanyakan mereka yang aku temui biasanya akan membangkitkan isu tentang tudung@hijab, jihad, pengasingan lelaki dan perempuan (diskriminasi), ibadah, kahwin lebih daripada satu dan perkahwinan rasulullah SAW dengan Siti Aisyah RA.

Terus terang, aku memang mencari ruang untuk cuba berhujah, berdasarkan fakta dan hubungannya dengan naluri manusia. Ini kerana, aku begitu yakin bahawasanya agama Islam yang suci ini datang dengan fakta (nas-nas dan dalili-dalil) daripada Yang Maha Bijaksana serta dizahirkan dalam kehidupan rasulullah SAW serta para sahabat yang mulia.

Ini sememangnya membuktikan bahawasanya hujah Islam itu tidak menongkah arus jiwa raga manusia, sebaliknya menguatkannya lagi, agar umat manusia boleh hidup dengan penuh rukun dan berdisiplin.




PENGASINGAN LELAKI DAN PEREMPUAN

Lelaki dan perempuan itu tidak sama, sekalipun kedua-dua kumpulan ini adalah manusia.

Islam menjana kesempurnaan dalam penilaian sedia ada naluri manusia itu. Tanyalah pada diri sendiri, adakah sesiapa yang perlu membantu anda mengenal bagaimana ciri-ciri lelaki atau perempuan?

Sudah pasti tidak. Secara zahir sahaja kita boleh tahu yang mana lelaki dan yang mana perempuan, sekalipun kedua-duanya ada hidung, mata dsb.

Pergilah ke pusat membeli belah. Setiap pintu tandas pasti ada lambang tertentu untuk menunjukkan siapa yang boleh menggunakan tandas tersebut. Adakah Islam secara specific menyuruh kita membuat pengasingan tandas?

Sudah tentu tidak. Ini semua kerana dalam jiwa manusia itu memang sedia ada pengetahuan tentang dua kumpulan manusia yang berbeza jantina.

Sudah pastilah Allah SWT, sebagai pencipta kita menjadikan dua jantina ini untuk dibezakan. Bagaimanakah ada pihak tertentu boleh mengatakan Islam sengaja memisahkan lelaki dan perempuan untuk tujuan diskriminasi?

Sedangkan kita boleh sahaja lihat pelbagai contoh atas muka bumi ini, yang menunujukkan manusia itu memang tahu akan adanya perbezaan ini. Acara-acara sukan misalnya, mengasingkan lelaki dan perempuan secara menyeluruh? Mengapa? Sudah pastilah kerana adanya perbezaan.

Kapasiti lelaki dan perempuan itu, sama ada secara fizikal dan mental sangat berbeza. Sebab itulah kita ada ibu dan bapa, bukan bapa dan bapa atau ibu dan ibu.

Pendekatan Islam memisahkan lelaki dan perempuan dalam beberapa hal sebenarnyalah yang menjadi penyelamat kepada tindakan diskriminasi itu sendiri.

Dan pada tempat yang tidak perlu pengasingan seperti menuntut ilmu, Islam tidak pula meletakkan apa-apa had kepada jantina tertentu.

Tanya kenalanku seorang wanita Kristian, mengapa perlu Islam mengasingkan lelaki dan perempuan ketika menunaikan solat?

Aku menerangkan bahawa fokus ibadah adalah mempersembahkan diri kepada tuhan, dan secara praktikalnya, manusia itu pasti mahu sehabis fokus ketika berhubungan dengan tuhannya. Kalaulah lelaki dengan perempuan diletakkan sekali, bukankah bertambah rumit dan secara tidak langsung, terganggu penumpuan tersebut? Lain pula difikiran nanti.

Itu antara hujah aku ketika menjawab pertanyaanya, walaupun mungkin ada lagi yang tepat. Tetapi sekurang-kurangnya wanita itu dapat menerima penjelasan itu.

TUDUNG

Inilah pertanyaan yang agak kerap aku terima. Aku ada dua hujah dalam percubaan menerangkan hal ini. Biasalah, jangankan non Muslim, Muslimah sendri merasakan perkara ini sebagai pencabulan hak asasi.

Pertama sekali, tudung ini adalah suatu dress code dalam Islam.

Wajarkah satu agama yang lengkap, tertinggal satu pekara iaitu cara penampilan?

Seperti berpakaian kemas bertali leher untuk melambangkan gaya eksekutif, berjersi merah putih melambangkan pemain bolasepak kelab Arsenal, Islam juga ada cara untuk melambangkan seseorang itu sebagai penganutnya. Menutup aurat adalah satu lambang keIslaman seseorang.

Mungkin jawapan itu agak tidak kuat, tetapi aku percaya sekurang-kurangnya terbukti Islam itu sangat menyeluruh.

Lalu kenalanku itu meneruskan pertanyaannya. "Mengapa wanita bukan lelaki?"

Aku menerangkan bahawa hukum bertudung ini bukan tekanan yang diberikan lelaki kepada wanita, sebaliknya kami umat Islam difirmankan oleh Allah di dalam kitabNya, supaya wanita Islam memakai tudung kepala.

Tiada diskriminasi, malahan inilah dia penyelamat kepada wanita daripada didiskriminasikan oleh pihak luar.

Wanita ini Allah cipta sebagai satu makhluk yang tinggi sifat sensitifnya. Jika kita mengatakan kepada seorang wanita, "Awak nampak gemuklah", nescaya wanita tersebut akan menggelabah dan mula berusaha untuk menidakkan kegemukan itu, walaupun kita hanya berseloroh.

Lalu, pihak-pihak yang bermotifkan keuntungan akan mengambil kesempatan atas sikap sebahagian besar wanita, dengan menyebarkan dakyah-dakyah tertentu berkaitan kecantikan, dan dalam masa sama mengeluarkan produk untuk menjadi penyokong kepada cerita-cerita tersebut.

Dan wanita yang agak teruja dengan hal-hal dunia kosmetik, akan terpengaruh. Iklan-iklan mencantikkan rambut yang buruk disebarkan. Dan syarikat-syarikat gergasi ini bijak memanfaatkan situasi ini, dan akhirnya perempuan terperangkap dengan keinginan yang sebenarnya diwujudkan oleh pihak lain!

Tetapi wanita yang bertudung pula pasti dapat menyembunyikan sesuatu miliknya daripada pengetahuan pihak luar, sekaligus menghalang kemungkinan berlaku manipulasi perasaan oleh pemburu-pemburu keuntungan ini.

Jadi, siapa yang mendiskriminasi sebenarnya? Adakah Islam? Sudah pasti tidak.

Sebaliknya Islamlah yang membantu wanita untuk mengekang naluri mereka daripada dieksploitasi orang lain. Islamlah yang memelihara maruah wanita itu. Cuba sabung minda anda!

Mengenakan pakaian yang labuh seperti saranan Islam juga membantu para wanita daripada terus diperalat. Produk-produk menaikkan saiz atau mencantikkan harta wanita itu wujud gara-gara pemburu-pemburu ini mendapat access yang mudah terhadap bentuk tubuh wanita, lalu mereka mengolah situasi tersebut menjadi penjana kekayaan mereka.

Alangkah malangnya wanita yang terkena.

Sebab itulah Islam menyuruh Muslimah agar memakai hijab. Kawanku tadi bersetuju dengan pendapatku, malah beliau turut menambah, wanita yang menutup tubuhnya berjaya menjaga nilai dirinnya secara tidak langsung. Sebarang kekurangan atau kelebihannya bukan untuk tatapan pihak luar.

JIHAD

Bila ditanya tentang jihad, aku bersuara mempertahankannya. Jihad tidak pernah salah. Yang salah ialah kefahaman seseorang, baik pelaku atau anda non Muslim.

Mengapa?

Aku memberikan contoh, apakah alasan anda semua menghantar anak-anak anda ke sekolah teakwondo, karate dsb? Untuk pukul orang?

Kawanku itu menjawab sebagai langkah melindungi diri. Daripada siapa?

Katanya dariada manusia yang ingin menggunakan kekerasan. Aku menggunakan kesempatan ini untuk mengatakan bahawa jihad membuktikan kesempurnaan Islam, kerana sudah menjadi lumrah bahawa ada orang atau pihak selesa untuk menegakkan ideologi mereka dengan kekerasan.

Lalu Allah Yang Maha Mengetahui itu memperkenalkan kita umat Islam dengan konsep jihad, agar kita boleh menghadapi pihak-pihak yang ingin menggunakan kekerasan terhadap kita. Ingat, berperang itu hanyalah selepas kita diserang dan dihalang daripada menunaikan hak seorang Islam.

Nah, bukankah Islam itu lengkap? Dan Islam juga membantu kita untuk faham hati nurani manusia. Jadi, mendapat dunia yang aman tanpa peperangan sangatlah mustahil!

Bukan aku menyeru kepada peperangan, tetapi sekadar menunjukkan betapa hebatnya agama ini.

Jihad yang betul-betul mengikut syarak bukanlah satu bentuk keganasan, sebaliknya satu elemen yang mulia dan kukuh bagi melahirkan pendukung yang setia dan bertanggungjawab.

Mana ada agama lain atas muka bumi ini menekankan satu konsep untuk mempertahankan keimanan walaupun dengan darah, sekiranya diancam?

Murahnya maruah agama-agama tersebut. Sedangkan agama adalah sesuatu yang perlu dinilai tinggi dan dipertahankan, kerana aku percaya, semua agama itu cuba menjadi jambatan penghubung antara yang nyata dan ghaib.

Islam, melalui konsep jihad, menang besar disini.

Kawanku tadi menerima hujahku, walaupun beliau mengatakan aku ini bahaya kerana mula membuatkan beliau berasa terpengaruh. Wallahualam. Memang itu tugasku.

RASULULLAH SAW DAN SAIDATINA AISYAH RA

Semasa aku diajukan pertanyaan tentang hal ini, lelaki yang bertanya itu ada unsur provokasi, pada peringkat awal pertanyaannya. Tetapi rahmat Allah itu hadir tanpa di duga. Sekurang-kurangnya provokasi itu dapat menguji kecintaanku terhadap nabi SAW.

Lelaki itu mengatakana bahawa seronok kalau boleh jadi nabi, kerana dapat beristeri ramai. Malah dengan sesiapa pun boleh termasuk kanak-kanak.

Mendengar kata-kata itu membuat aku agak panas. Tetapi memandangkan yang bertanya itu tidak tahu, tambahan pula bukan seorang Muslim, aku mengawal emosiku.

Lagipun, aku terkenang akan perjuangan nabi SAW dan para sahabat, yang penuh dengan kesabaran. Bukan semestinya tindakan melampau orang lain dibalas dengan kekerasan. Lihatlah bagaiamana nabi SAW menghadapi masyarakat Taif termasuk kanak-kanak yang mengherdik malah menyerang baginda SAW sehingga cedera.

Namun rasulullah SAW tiada membalas, sebaliknya tenang sahaja. Begitu juga para sahabat, walaupun melihat dengan mata kepala sendiri akan tindakan melampau Musyrikin Mekah terhadap nabi SAW, mereka tidaklah sewenang-wenangnya mengangkat senjata.

Jadi, aku cubalah berhujah dengan orang tersebut. Mana tahu, ianya berkesan.

Kanak-kanak perempuan agak pantas proses kematangan fizikal mereka. Mereka baligh awal, dan sudah boleh mengandung, walaupun mungkin terlalu muda.

Dan aku mengatakan lagi. Fikir betul-betul, budak perempuan apabila sudah memiliki aura keperempuanannya, pasti dapat memberi tarikan kepada lelaki.

Ini kenyataan. Aku berkata lagi, siapakah yang mengadakan website-website yang mengeksploitasi kanak-kanak perempuan, malah di negara barat satu ketika dahulu kecoh dengan website-website lucah yang menggunakan kanak-kanak perempuan sebagai umpan.

Siapakah pula yang menjadikan kanak-kanak perempuan sebagai barang dagangan untuk dilacurkan?

Semua ini bukan kerja dunia Islam, sebaliknya daripada mereka yang menolak agama ini.

Sebelum aku ke point penting, aku berkata bahawa semua aktiviti ini menunujukkan lelaki, sedikit sebanyak ada nafsu terhadap perempuan muda yang sudah memiliki ciri-ciri kedewasaan. Cumanya manusia menyempitkan fikrah mereka, dengan memilih untuk menzahirkan dengan cara yang salah.

Dan satu lagi, manusia jugalah yang menyeksa naluri mereka, dengan mewujudkan terma bawah umur, yang diguna pakai sebegitu luas, sehingga menghalang keperluan sendiri. Memanglah ada keperluan diwujudkan had-had umur ini, tetapi apalah gunanya perempuan yang baligh sekitar usia 10 tahun, sudah pandai merasa suka dan berkasih sayang sekitar umur 14 tahun, tetapi hanya boleh berkahwin pada usia selepas 18 tahun?

Lihatlah apa terjadi kepada negara maju, bila remaja seawal usia 13 tahun sudah ramai yang terlibat dengan gejala seks. Adakah seks itu gejala? Tidak, ianya menjadi gejala apabila mausia gagal menanganinya dengan jalan yang betul, itu sahaja!

Islamlah yang melepaskan manusia daripada kekalutan ini. Islam, melalui perbuatan rasulullah SAW, menunjukkan jalan keluar dengan mewajarkan penikahan ini. Bukanlah aku mengajak kita mencari kanak-kanak untuk dinikahi, tetapi sekurang-kurang kita harus sedar tentang apa yang ada disebalik perkara yang ditunjukkan oleh nabi SAW.

Aku yakin banyak lagi penjelasan yang kita boleh perolehi, sekiranya kita rajin mentelaah dan berfikir. Kurniaan Allah ini tidak lain tidak bukan hanya untuk membantu kita menyelami kejadian-kejadian dalam hidup manusia.

Dan terbuktilah juga bahawasanya nabi SAW itu rahmat seluruh alam.

Lelaki tadi yang bertanyakan soalan itu kepadaku memohon maaf diatas intronya yang sedikit kurang sopan. Tetapi aku hanya tersenyum dan mengatakan, semua kejadian itu ada penjelasan dan penerangnnya, selagi mana kita jujur mencari dan merujuk sumber yang sahih dan betul.

Janganlah kenal Islam melalui CNN atau kata-kata non Muslim yang lain, kenallah Islam melalui sumbernya iaitu Al Quran dan As Sunnah, dan penganutnya yang boleh dijadikan rujukan.


InshaAllah aku akan berkongsi lagi pengalamanku, sekiranya ia boleh membantu perjalanan da'awah kita ini.

Kata rasulullah yang bermaksud, agama ini nasihat. Kita sama-samalah menyelongkar ilmu Islam, yang sememangnya adalah untuk membantu kita memahami kehidupan ini dengan lebih dalam.

Barakallahufikum.

No comments: