Saturday, October 25, 2008

Muqaddimah

Bismillahir Rahmanir Rahim
Innal hamdulillah nahmaduhu wa nastainuhu wa nastagfiruhu wa na'uzu billahi min shururi anfusina wa min sayyiati a'malina may yahdihillahu fala mudillallah wa may yudlill fala hadiyala
Ashhadu al la ilaha illa-llahu wah dahu la syarikalah wa ashhadu anna Muhammadan 'abdu-hu wa Rasulu-hu


Assalamualaikum.

Pertama sekali, aku memilih untuk menggunakan 'aku' dan bukan 'saya' sebagai pengganti diri aku dalam pelayaran blog ini, tanpa apa-apa alasan yang munasabah.

Kedua, aku berpandangan lebih wajar bagi aku dalam pelayaran blog ini, menggunakan ejaan dan gaya bahasa se-formal mungkin, walaupun itu sememangnya tidak seperti gayaku sebelum ini, yang lebih rojak dan baku-less ejaannya. e:g saye= saya, semue= semua

Aku ini Muslim, lahir di bumi Allah yang bernama Malaysia@Malaya@Tanah Melayu. Aku hamba Allah, dan di kala jiwa hamba dalam sanubariku ini waras, kalimah/luahan di atas yang bermaksud - Segala puji bagi Allah, kita memuji-Nya, memohon pertolongan, ampunan dan bertaubat kepada-Nya. Kita berlindung kepada Allah dari kejahatan diri dan kejelekan amalan kita. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tidak ada yang boleh menyesatkannya. Dan barang siapa disesatkan Allah, maka tidak ada yang mampu memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah, tidak ada sekutu baginya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan rasul-Nya. - menjadi rintihannya.

Di kala waras? Ya, sebab aku ini manusia, ada harinya aku izinkan 'lupa' mencabar kewarasanku. Akhirnya, istiqamah itulah gandingan mantap kepada iman dalam menjadi sebaik-baik mukmin, wallahualam.

Aku bukan penulis tersohor,
Tetapi aku boleh menulis,
Aku bukan pemikir agung,
Tetapi aku boleh berfikir,
Aku bukan pembesar Islam,
Tetapi aku ini Islam.

Selamat berfikir.

No comments: