Friday, March 16, 2012

Amah, Malaysia dan Jiran


Assalamualaikum

Hari ini heboh tentang isu gaji amah Indonesia yang membingitkan ramai orang, samada yang memang pengguna tetap perkhidmatan ini ataupun pencari kesilapan orang lain.

Terus kepada isu, apa sebenarnya yang wajar kita hayati? Hal amah Indonesia ini patut dihurai kepada beberapa aspek iaitu hubungan dua negara, keperluan, taraf kualiti yang membawa kepada tahap puas/tidak puas hati dan juga renungan.

HUBUNGAN DUA NEGARA:
Malaysia dan Indonesia adalah jiran tertangga. Biasalah hidup berjiran, pasti mudah terasa. Selama ini kita sentiasa dihidangkan dengan rajukan mengada-ngada jiran kita tersebut, yang biasanya membawa kepada respon biadap sesetengah rakyatnya.

Persoalan di sini, adakah mereka sahaja yang berhak merajuk? Apakah kita sahaja yang sentiasa terlajak perbuatan? Lalu adakah undang-undang baru skop kerja dan gaji amah ini menunujukkan kita sedang memujuk negara jiran atau takut dikutuk?

Tidak! Ini adalah cara paling kemas dan berhemah untuk mengajar mereka. Ya, seolah-olahnya kita tunduk dan terus menatang mereka dengan undang-undang baru ini, tetapi apa natijahnya?

Akhirnya, dengan sistem baru ini, pihak yang ingin mendapatkan amah akan mula mencari alternatif lain. Di sini jiran kita yang akan merasa kesannya.



TARAF KUALITI:
Mengapa kebarangkalian mencari alternatif lain itu tinggi? Ya, kerana kualiti itu sendiri.

Indonesia gagal memanfaatkan peluang untuk menjadi pengeluar amah berkualiti tinggi. Mereka hanyalah pengeluar amah berkuantiti tinggi.

Ini bukan dakwaan tetapi fakta. Ramai orang merungut tentang tahap perkhidmatan amah Indonesia yang tidak berkualiti sepeti tidak hebat dalam membuat kerja rumah, yang sepatutnya menjadi teras kepada perkhidmatan mereka.

Jadi, dengan merubah undang-undang pengambilan amah ini, secara perlahan-lahan kejelekan pihak jiran akan kita atasi. Buku bertemu ruas. Kamu sentiasa komplen dan kadang-kadang begitu kurang ajar terhadap kami di Malaysia. Jadi jangan disangka undang-undang baru ini sebagai tanda kami tunduk kepada kamu, sebaliknya ini adalah cara halus mengajar kamu.

Dengan kualiti yang tidak bagus dan tindak balas rakyat Indonesia yang melampaui batas selama ini, kesanggupan orang untuk membayar gaji tersebut pasti pudar. Buat apa bayar lebih pada kualiti yang tidak kemana. Baik dicari sahaja alternatif lain.

KEPERLUAN:
Tidak dinafikan perkhidmatan amah ini satu keperluan, tetapi amah Indonesia bukan segalanya.

Tindakan melaksanakan undang-undang baru ini sebenarnya membuka banyak lagi ruang untuk orang Malaysia khususnya membangunkan perkhidmatan amah secara domestik. Peluang pekerjaan akan bertambah, tanpa merugikan negara dalam hal ehwal pertukaran matawang.

Cumanya, semua perkara perlu ada perancangan dan perlaksanaan yang komprehensif. Jadikan kerjaya amah ini lebih menarik, dan didiklah masyarakat tentang kepentingan menghargainya, baik sebagai satu jenis pekerjaan mahupun dalam aspek tatasusila hubungan kemanusiaan. Tidak perlu memandang rendah dan rasa malu terhadap kerjaya ini.

Dan yang utama, ramai orang di alam Malaysia yang bertuah ini masih memerlukan pekerjaan!

RENUNGAN:
Janganlah sentiasa prejudis. Ini bukan masanya untuk menghentam kerajaan. Kalau ya pun tidak menyokong, ajarlah diri ini untuk menyabung pemikiran.

Takkanlah kerajaan Malaysia perlu berterus terang dalam mengajar perangai mengada-ngada jiran kita ini? Biar berkias dan berlapik, itu seninya.


Bayangkan kalau jiran sedar akan strategi ini, pasti mereka akan muhasabah demi masa depan industri amah mereka. Kalau ditegur secara terus, mungkin kedutaan kita diserang lagi.

Oleh itu, buanglah unsur skeptikal yang sangat melampau. Hargailah, kalau bukan selalu, tindakan pemerintah. InshaAllah, kita akan lebih dekat kepada mereka yang adil.

Akhir kata, ini cuma pandangan sahaja. Tetapi aku puas hati dengan perlaksanaan ini, demi perubahan kearah kebaikan. Cuma, jangan duduk membatu menunggu pembaharuan. Jangan sentiasa terburu-buru menzahirkan pemikiran.

Barakallahufikum.

1 comment:

Annas Baihaqi said...

Wah, Salam Puitis gan.
O iy mampir-mampir gan di blog ane
http://annasbaihaqi.blogspot.com/