Wednesday, May 12, 2010

Bahaya Sinonim



Assalamualaikum

Kita semua memahami erti sinonim sebagai satu gambaran tentang persamaan antara beberapa perkara, hal atau individu dengan yang lain. Sinonim ini memperlihatkan sesuatu itu dengan kembarnya.

Namun, sedarkah semua bahawa budaya 'mensinonimkan' sesuatu dengan sesuatu ini bukan sesuatu yang semestinya tepat? Sudah banyak hal di dalam kehidupan ini menjadi sempit dan tidak adil, akibat gejala 'mensinonimkan' ini. Dan sudah banyak perkara dalam kehidupan ini mendapat kredit mahupun pandangan positif dan bersih, sekalipun kenyataanya perkara tersebut adalah mungkar ataupun salah, semua gara-gara kerakusan manusia mendampingkan hal tersebut dengan sesuatu benchmark yang baik dan elok.

Dalam penulisan kali ini, suka aku untuk menarik keluar beberapa contoh, samada sejarah mahupun yang semasa, kesan hal yang cuba dilontarkan dalam perenggan tadi.

Barang diingat, sinonim bukan semestinya salah, tetapi sangat jauh dan tidak wajar untuk menjadi penunjuk ataupun indicator kepada betul atau salah sesuatu itu. Ia sebenarnya menyebabkan sesuatu yang subjektif dan terdedah kepada tafsiran dan perbincangan menjadi sempit.


Apabila kebanyakan orang Islam era akhir zaman ini mensinonimkan rambut (wanita) dengan aurat, kita boleh lihat akan kesannya. Bagaimana ramainya kaum wanita yang menitik beratkan hal ehwal pemakaian tudung, namun bagi pakaian lainnya, yakni baju mereka diremah-temehkan. Mereka-mereka ini percaya kononnya apabila rambut atau kepala itu sudah ditutup, lengkaplah sudah dress code seorang Muslimah! Sedangkan pakaian mereka masih sahaja ketat dan mencabar mata.

Lebih teruk lagi, pernah seorang artis wanita bertudung,apabila didapati dalam satu persembahannya, beliau tidak bertudung, mendakwa yang beliau tidak sedikit pun menunjukkan auratnya, kerana menurut beliau, rambut sejatinya telah ditutup oleh rambut palsu (yang dipakai untuk menghidupkan wataknya dalam teater tersebut). Sedangkan lehar dan dada beliau terdedah! Lucu tapi benar.

Benar, rambut itu aurat wanita, tapi ada lagi bahagian dan keperluan lain yang wajib ditutup, demi menuruti kehendak syarak. Nasihatku, janganlah anda wahai wanita Islam di luar sana menjadi seperti yang diingatkan baginda SAW, tentang wanita yang berpakaian tetapi seperti bertelanjang! Nauzubillah.

Satu lagi kemudharatan yang dibawa akibat tindakan 'mensinonimkan' ini ialah apabila kita berpegang kepada falsafah Melayu itu Islam. Pertama sekali, kita semua harus sedar bahwasanya ketentuan tentang bangsa/keturunan dan suku seseorang itu bukan sesuatu yang boleh dipilih. Lahir Melayu, Melayulah bangsa orang itu. Lahir Arab, Arablah bangsa orang itu, dan sebagainya.


Tidak seperti halnya dengan agama atau kepercayaan, kerana manusia telah dibekalkan hak oleh Pencipta untuk membuat pilihan. Lalu, marilah kita kembali kepada hakikat sebenar kehidupan ini. Jangankan kita orang Melayu, mereka yang berbangsa Arab pun, iaitu bangsa pertama yang kenal akan keindahan dan kehebatan Islam (yang disebarkan oleh baginda SAW), iaitu mereka yang sebangsa dengan rasulullah SAW yang tercinta, tidak 100% Islam.


Aku bukan mahu bicara soal murtad, tetapi lebih kepada penyelewengan, samada secara sengaja atau tidak, yang berlaku akibat berpegang kepada persamaan 'Melayu=Islam'. Lihatlah apa jadi kepada fekah itu sendiri, sempit dan menyusahkan, apabila ramai percaya budaya keMelayuan itu harus digabungkan atau dihybridkan dengan hukum Islam.


Lihat sahaja kepayahan yang wujud dalam hal ehwal pernikahan dan perkahwinan. Dari A-Z, perkahwinan zaman sekarang boleh membuat impian seseorang itu terbantut. Sedangkan rasulullah SAW dan Islam menganjurkan satu konsep yang sangat mudah dan menceriakan, demi menzahirkan cinta sesama manusia itu ke jalan yang diredhai Allah SWT.

Persamaan Melayu=Islam ini juga boleh kita lihat dalam struktur politik orang Melayu di negara tecinta ini. Aku percaya dan yakin, terdapat ramai pejuang politik dalam parti politik Melayu terbesar di negara kita ini, ada niat untuk memperjuangkan Islam. Tetapi, akibat terlalu berdamping dengan teras 'bangsa' di dalam agenda parti, mereka-mereka ini tidak kelihatan ultra Islam. Dan mungkin juga, mereka-mereka ini menyangka apa sahaja untuk Melayu, adalah untuk Islam.


Sedangakan Islam itu tersangatlah luas. Apa sahaja untuk Islam, adalah untuk semua manusia dan dunia. Itulah gambaran ataupun falsafah perjuangan politik Islam, yang wajar dikepalai oleh usaha da'awah, bukan politik somborono tarik undi, melempar cacian dan penuh sentimen. Dengan tegas aku katakan, politik somborono ini bukan politik Islam ala rasulullah SAW dan para sahabat RA.

Mungkin huruf 'M' itu, yang selama ini dikenali sebagai 'Melayu', boleh kita tukarkan kepada Muslim. InshaAllah, prospek akan menjadi lebih luas, matlamat pula lebih segar, jelas dan jitu. Tapi jangan hanya tukar nama sahaja, objektif, misi dan visi wajib diperbetulkan.


Islam itu bukan calang-calang untuk disinonimkan dengan apa atau siapa. Islam itu milik Allah SWT, bukan Sultan, Raja, Menteri, Ulama, Tok Guru, De Facto dan lain-lain. Kerana Allah Azzawajjal mengingatkan kita bahawasanya di akhir zaman ini, Islam itu diguna pakai oleh pihak tertentu untuk meluaskan/melariskan agenda mereka sendiri.

Tidak salah beragenda, andai agenda itu adalah agenda memperluaskan syariat Allah (dengan cara yang betul). Dan tidak salah mengguna pakai Islam, kerana selain kebenarannya, itulah tanggungjawab kita semua sebagai hamba.

Banyak lagi bahaya sinonim yang kita boleh lihat. Aku berharap, dengan contoh-contoh di atas, yang lebih bersifat pendedahan dalam bentuk pandangan peribadiku, kita semua akan lebih sensitif dan waras.

Tiada hukum salah atau betul berkaitan hal ini, cuma terletak kepada kita untuk membimbing minda dan idea kita ke arah jalan lurus milik Allah SWT.

Barakallahufikum.

1 comment:

Anonymous said...

Anda seorang bebal. Muhammad hanyalah seorang penipu.

PERIKSA SENDIRI FAKTA-FAKTA MENGENAI MUHAMMAD.

Sungguh menjijikkan, anda merevisi apa yang baik pada manusia, berdasarkan nafsu syahwat seorang yang BIADAB dan BEJAT seperti Mudhamma R'asshole'allah.

Sila baca Alisina.org dan KONFIRMASIKAN APAKAH IA BERBOHONG. Baca Quran Hadis dan Sirah. BEBAL KAMU!