Monday, May 3, 2010

Retorik

Umar merupakan seorang pemuda yang mengambil berat hal semasa. Mungkin kerana kegemarannya kepada tulisan ilmiah, terutamanya yang berunsur Islamik, Umar agak lantang dalam membahasakan hasil di kilang mindanya.

Tidak dapat dinafikan bahawasanya pemuda ini mencintai agamanya, iaitu Islam. Walaupun, seperti yang sering diakuinya, akan kekurangan ilmunya serta betapa beliau menganggap banyak lagi yang perlu beliau pelajari, Umar tidak pernah merencatkan kesungguhanya untuk berdialog dengan orang lain, apa lagi jika beliau merasakan orang atau pihak tertentu melakukan sesuatu yang 'entahapehapeentah..'

Di kawasan kejiranan Umar, terdapat sebuah pertubuhan Islam yang bernama Pertubuhan Islam Unggul (PAU). PAU merupakan kumpulan yang berniat untuk menyebarkan Islam. Ini termaktub dalam perlembagaan penubuhan kumpulan ini.

Namun, Umar sangat kurang senang dengan PAU. Walaupun jauh di sudut hatinya ada rasa sayang kepada PAU kerana mengenangkan agenda terasnya, Umar beranggapan PAU sudah terlalu kepolitikan.

Umar sangat berhasrat untuk bersemuka dengan orang yang menyertai PAU, lagi veteran lagi beliau idamkan, almaklumlah,yang muda-muda semuanya daras panas, otak singkat.

Masih terkenang di benak Umar akan satu kejadiaan yang beliau saksikan semasa pemilihan ketua balai raya kawasan kejiranannya, apabila ada antara penyokong muda PAU yang beraksi seakan-akan mereka sedang berhadapa dengan tentera Israel, sedangkan yang mereka depani adalah satu pertubuhan Melayu Islam, yang memang terkenal dengan sifat pening-pening lalat mereka. Laungan jihad dan takbir oleh muda mudi PAU ini menggelikan hati Umar, yang sekali sekala boleh menjelekkan.

Pada Umar, ahli PAU, mungkin sebahagian, kalau tidak semua terlalu syok sendiri. Mereka menyangka Islam itu hak mereka, hingga apa yang dibuat semuanya jihad, dan apa yang di buat pertubuhan yang agak-agak pening-pening lalat itu semuanya durjana.

Bagi Umar, apabila beliau kenangkan perangai ahli-ahli PAU tersebut, boleh menimbulkan kesangsian dalam perutnya. Kalau tak terkawal, kadang-kadang memualkan dan boleh termuntah.

Sebenarnya, banyak hal yang ingin Umar lepaskan jika beliau berpeluang bertemu atau berbual atau berbincang dengan individu daripada PAU. Isu berkawan dengan bukan Islam, isu hukum hudud negara Islam, hukum memaki orang lain dan banyak lagi.

Tetapi, ada satu perkara yang paling tidak menyenangkan Umar, dan beliau sangat ingin meluahkannya kepada ahli PAU, andai mereka bertemu. Hal tersebut adalah tentang perubahan retorik atau cogankata PAU, yang dulunya berbunyi ' Islam Untuk Semua', tapi kini diubah kepada 'PAU Untuk Semua'...

Umar sangat berbulu akan isu ini. Lalu beliau mendapatkan seorang ahli PAU, Arif, yang beliau kenal sebagai seorang yang hidup matinya adalah PAU.

Tanya Umar, " Arif, ana ada benda nak tanya dan kalau perlu hentam. Pasal PAU enta tu.."

Selesai Arif memberi respon 'ya', walau dalam keadaan yang sedikit kurang selesa, Umar melanjutkan soalannya.

" Mengapa ditukar slogan PAU, daripada 'Islam Untuk Semua' kepada 'PAU Untuk Semua'? Mengapa tidak dikekalkan sahaja perkataan Islam itu? Bukankah perjuangan enta semua adalah Islam?"

Arif kelihatan sangat tenang, seolah-olah sebab musabab kepada isu itu sudah lama terpahat di sanubari tegarnya itu. Lalu Arif bereaksi..

"Itukah persoalannya? Biar ana terangkan. Ada 2 sebab utamanya ya akhi.

Pertamanya ialah kaitan PAU dan Islam itu sendiri. Tidakkah enta tahu, PAU itu sinonim dengan Islam. Mungkin agak terlalu berat untuk mengatakan Islam itu PAU dan PAU itu Islam, tetapi pada ana dan kemungkinan menjadi pandangan seluruh saf kepimpinan ulama' dan profesional dalam PAU yang mulia dan tercinta ini, persamaan itulah yang paling tepat. Maklumlah, tanpa PAU, siapa lagi yang kita nak harapkan ya akhi?"


Berderau darah Umar mendengar penjelasan tersebut, namun beliau cuba berlaku tenang sambil meminta hujjah kedua daripda Arif.

Balas Arif.. "Keduanya, kita umat Islam harus sedar bahawasanya dalam tempoh 10-20 tahun kebelakangan ini, musuh-musuh Islam telah berjaya memalitkan Islam dengan pelbagai unsur negatif, seperti keganasan, penindasan dan lain-lain. Senang cerita saudaraku, Islam telah menjadi label yang buruk. Orang takut dengan Islam, terutamanya bukan Islam.

Jadi, sebab itu lah PAU dengan bangganya menukar slogan retorik itu, agar bukan Islam, terutamanya daripada Pertubuhan Roket Sama Rata (ERAP)boleh duduk semeja untuk bekerjasama dengan PAU bagi menghapuskan pertubuhan pening-pening lalat itu. Lagipun, seperti hujjah pertama ana tadi, PAU dan Islam itu kan sinonim!"


Begitulah yakinnya Arif menyampaikan hujjahnya, tanpa beliau sedari, Umar menunggu masa untuk meledak.

"Kalau itulah sebabnya, enta dan pak guru-pak guru enta sungguh memalukan dan memualkan. Pertamanya, siapakah sebenarnya yang merasakan Islam iu sudah menjadi label yang buruk? Non Muslim kah atau enta dan sanjungan-sanjungan enta tu? Ada ke pertambahan saudara baru selepas perubahan slogan itu? Atau paling tidak, berubahkan pandangan mereka pada Islam? Tidak pula ana lihat, makin keliru adalah!

Lagi satu, enta tahu tak siapa yang beri nama Islam kepada agama kita ini? Bukan pak guru-pak guru enta. Bukan wali Songo, hatta bukan Rasululllah SAW pun. Siapa enta tahu? Allah SWT. Ya, Allah SWT yang memberi nama pada agama suci ini. Ana dah banyak membaca kitab-kitab agama lain, dan tiada satu pun agama-agama bathil tersebut yang tercatat akan nama agama mereka dalam kitab utama mereka. Semua nama agama mereka datang daripada rekaan ketua mereka.

Jadi, apakah hak kita untuk merasakan nama mulia ini bermasalah? Dan pernahkah enta membaca dalam sirah Rasulullah SAW, baginda menyembunyikan atau menggantikan terma Islam itu dengan terma lain, supaya masyarakat Arab tidak takut dengan gelombang da'awah baginda? Pernahkah?"




Umar dengan lancar namun terkawal kata-kata dan emosinya memberikan pandangan yang tepat lagi tajam kepada Arif.

Arif, yang memang terkenal dengan jatidiri PAUnya itu menjawab, "Pandangan enta itu agak kurang ilmiah dan tidak matang. Enta perlu banyak belajar lagi strategi perang politik ni, macam pak guru-pak guru yang begitu mahir dan hebat."

1 comment:

BADDRUL SHAH said...

betullah apa arif kata perlu pelajari strategi politik.umar pikiran nya tertutup krn masih membanding islam di zaman awal kemunculan Rasululah SAW dan zaman kegemilangan islam dgn zaman kita skrg.Sedikit pengubahsuain perlu dibuat asalkan tak sampai jatuhnya hukum haram perubahan itu.Skrg islam dilanda bemacam2 ujian dan dugaan pelik dr pelbagai sudut.kita perlu bijak menangkis kembali ,strategi yg bijak diperlukan.kurang bijak membandingkan zaman 1400 thn dulu ngn skrg.Mungkin undang2 darurat boleh dipakai pada zaman skrg?sedikit kelonggaran terpaksa dilaksanakan untuk menjamin kesejahteraan ummah.islam pun ade ruksah dan kebenaran ketika darurat.amik contoh tentang perubatan, islam tak larang guna benda yg haram cth vaksin dr khinzir asalkan dpat menyelamat jutaan nyawa dr wabak.mungkin kita boleh kias kisah darurat diatas dgn situasi politik kita skrg.sekian.asalamulaikum.