Saturday, May 1, 2010

Mencari Erti Di Luar Kepompong Simpati, Memilih Arah Di Luar Pengaruh Amarah

Assalamualaikum

Ringkas sahaja untuk kali ini. Berkaitan kejadiaan malang melibatkan pihak berkuasa dan pelajar sekolah baru-baru ini, aku ingin menyeru semua pihak terutamanya orang ramai, supaya bertenang dan bertanggungjawab dalam hal menilai, memberi pandangan mahupun mengherdik mereka-mereka yang terlibat dalam kejadian yang menginsafkan ini.

Semua orang ada pandangan tersendiri dalam hal ini, tetapi adalah tidak wajar untuk kita berlebihan dalam memberi penilaian, apa lagi jika luahan dan penilaian kita itu bersandarkan rasa benci mahupun sikap extreme dalam mempertahankan kepentingan kita.

Aku percaya, semua pihak, samada yang terlibat secara langsung ataupun tidak langsung, wajib memikul tanggungjawab atas kejadiaan ini. Dan aku membidas mereka-mereka yang memainkan isu ini untuk kantung pengaruh serta kepentingan politik sempit mereka,demi menjadi hero sejagat. Andai ada yang memilih mahu memainkan isu ini atas niat sedemikian, ketahuilah oleh kalian bahawasanya kelebihan politik yang dicapai itu tidak lebih tidak kurang hanya akan menjadi fitnah di kemudian hari.

Allah SWT telah izinkan berlakunya hal ini, demi pelbagai sebab dan pengajaran. Sebagai Muslim, carilah hikmah di sebalik perkara ini, untuk membantu kita supaya lebih merendah diri kepadaNya.

Mencari erti di luar kepompong simpati, memilih arah di luar pengaruh amarah..

Barakallahufikum.

No comments: