Thursday, February 18, 2010

Aku dan Hari Ini


Assalamualaikum

Aku menulis lagi. Perihal keadaan sekeliling yang jika kita amati betul-betul, segalanya makin meruncing.

Aku bukanlah siapa-siapa selain salah seorang penghuni zaman penghujung ini. Walaupun belum berada di zon yang paling hujung (sekurang-kurangnya sehingga saat ini), sebagai seorang Muslim, yang sedang melakukan percubaan bagi menjadi seorang Muslim yang baik, aku dapat merasakan cubaan dan ancaman dalam mendakap ketenangan Islam berhiaskan iman. Sungguh kuat cabaran dan ancaman tersebut.

Cuma apa yang dapat aku nyatakan adalah, Allah SWT menyalurkan segala hikmah, barakah, ilmu dan rahmatNya dengan kepelbagaian saluran/channel. Dan seperti yang dijanjikanNya, jalan paling utama dalam meraih perhatianNya adalah melalui ujian-ujian yang diberikanNya kepada mereka-mereka yang berimpian menuju ke jalanNya.

Dan di kala senjanya alam ini, aku sedar betapa pentingnya membersihkan hati dan menyuburkan akal fikiran, agar kerangka sebenar seorang Muslim (seperti yang dipromosikan oleh rasulullah SAW) terus berada dalam matlamat aku dalam melayari detik-detik kehidupan yang fana ini.

Barakallahufikum.

No comments: