Tuesday, March 16, 2010

Nafas Terakhirku


Saat pertama hingga kini,
Entah sampai mana belumku pasti,
Untuk denyutan ini mendapat izinNya,
Lama mana lagikah jiwa ini akan mengembara?
Kembara di dunia yang gelap gelita..

Salahkah dunia?
Sedangkan ini semua momokan penghuninya,
Jahatkah dunia?
Sedang di dalamnya pelaku angkara,
Kejikah dunia?
Apabila yang taat menjadi asing semua..

Aku tak tahu kumpulan manakah diri ini,
Walau aku cinta menjadi yang asing,
Asing kepada agama harta,
Asing kepada yang berimamkan penghibur,
Asing kepada yang berkiblatkan kuasa..

Namun adakah aku layak di situ?
Sedangkan urusan penilaian ini bukan di pihakku,
Elok hari ini belum tentu berpanjangan,
Buruk saat ini boleh sahaja berterusan..

Mencari istiqamah itu memutihkan rambutku,
Mendampingi istiqamah itu melemahkan lututku,
Kerana nipisnya iman dihakis nafsu..

Tetapi takkan aku berhenti merintih merayu,
Kerana mengenangkan nafas terakhirku,
Yang belum tentu hala tuju,

Oh tuhan pedihnya janji azab itu,
Oh tuhan indahnya khabar gembira itu..

Kalaupun air mata ini demi simpati,
Hanya kerana aku dambakan naungan arasyMu..

Saat nafas terakhirku datang menghampiri nanti,
Adakah lebih baik daripada hari ini?
Sedangkan Kau sudah tahu..

Barakallahufikum.

No comments: