Monday, March 22, 2010

Tuhan dan Agama


Assalamualaikum

Semua manusia percaya kepada tuhan. Biar apa pun agamanya, malah yang tidak mahu beragama, manusia itu percaya kepada tuhan. Apabila hati ini mengiakan akan adanya satu kuasa yang mengawal segala perjalanan alam, secara mudah atau konteks yang lebih rumit, manusia akan memperakui adanya tuhan, dengan kepelbagaian terma. Terma pula bergantung warisan dalam agama tersebut ataupun kepercayaan itu sendiri.

Memperakui adanya tuhan dengan 'secara mudah' adalah pilihan hampir kesemua manusia, terutama bagi yang memiliki agama dalam kehidupan mereka, sekalipun tidak dipratikkan. Namun, dalam level ini, manusia berbeza mengikut tauhid atau core dalam kepercayaan tersebut, berdasarkan teori atau didikan agama yang dianuti.

Sebab itulah ada konsep tuhan yang satu, trinity, dewa-dewi dsb.

Manakala bagi mereka yang mahu kompleks atau mengkomplekskan, biasanya golongan yang kononnya tidak percaya tuhan, atheist, free thinker dan seangkatan dengannya, jauh disudut hati dan benak mereka, tuhan itu ada. Cuma sekali lagi diulang, terma mungkin pelbagai, tetapi idea itu tetap sama.

Golongan yang mengkomplekskan adanya tuhan ini, kononnya mahu berdiri atas fakta logika dan saintifik, tanpa mereka tahu dihujung setiap hujjah mahupun andaian itu pastinya buntu, yang hanya akan terlerai apabila hati kecil mereka mudah mengiakan adanya kuasa yang sangat super yakni tuhan. Allahuakhbar!

Aku pernah berbicara dengan seorang manusia yang mengaku atheist, atas dasar apa beliau memilih menjadi demikian. Alhamdulillah, penghujjahan aku tidak memakan masa yang panjang, bagi mengeluarkan dirinya daripada 'tidak percaya adanya tuhan' kepada 'tidak percaya agama'..

Ya para pembaca, manusia tidak akan sekali-kali menolak akan adanya tuhan, kerana, seperti lapar habuannya makan, mengantuk jawabnya tidur, percaya kepada adanya tuhan itu adalah nature atau sifat semulajadi manusia.

Individu yang mengaku atheist itu, apabila aku ajukan pertanyaan tentang apa atau siapa di sebalik sistem alam ini contohnya sistem solar dsb, pada awalnya menghujjahkan resposif akan hal-hal berkaitan sistem ini adalah melalui kejadian saintifik.

Tetapi apabila aku mengajaknya untuk menyelam lebih dalam, beliau sendiri yang mengatakan "pasti ada sesuatu yang sangat berpengaruh menggerak dan mengawal hal-hal ini semenjak dari awal, yakni daripada sekecil-kecil proses sehingga ke fasa yang lebih jauh.."

Lalu apa yang sebenarnya ditolak oleh hati dan akal individu itu? Ia tidak lebih hanyalah kekusutan beliau dalam mempercayai agama, yang pada pandanganku, adalah keadaan biasa apabila seseorang itu tidak dididik atau mendidik dirinya dengan hal ehwal agama.

Hal seperti ini boleh dilihat, hatta dalam rumahtangga umat Islam sendiri, seperti kes-kes mempertikaikan pemakaian menutup aurat, keperluan solat, hiburan dsb. Cuma bezanya, belum sampai ke tahap menolak atau meninggalkan agama. Namun risiko itu kekal ada andainya individu tersebut terus sesat dalam penilaiannya. Nauzubillah.

Tuhan itu ada. Mudah, kerana itu adalah hakikat yang Allah SWT sertakan dalam jiwa manusia ciptaanNya. Sebab itulah, Islam itu datang dengan kalimah syahadahnya yang menyeru manusia memperakui bahawa 'tiada tuhan melainkan Allah'.., bukannya 'Allah itu ada' atau 'tuhan itu Allah'..

Baris-baris di atas berbeza maksud dan isinya. Kalimah syahadah adalah satu seruan kepada manusia, yang sememangnya percaya kepada adanya tuhan, agar mencari tuhan menggunakan jalan yang betul.

Maksud mudah, tolak semua tambahan atau penyelewangan yang telah dicipta dengan tangan manusia serta manipulasi oleh akalnya (manusia), tentang kononnya tuhan itu ada anak atau berbapa, atau kononnya berhala itu mewakili kepelbagaian jenis tuhan, atau matahari itu tuhan, atau pokok dsb itu tuhan, lantas memeluk konsep tauhid yang sebenar, iaitu tuhan itu satu, dengan lafaz tiada tuhan melainkan Allah!

Jadi, kepada saudara-saudaraku, apa yang kita harus kempenkan kepada umat manusia adalah kepada penyaksian bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dengan bersandarkan jalan Islam. Jalan Islam?

Ya, jalan yang ditunjukkan oleh rasulullah SAW. Kempen nabi SAW adalah agar umat manusia meninggalkan keserabutan tuhan rekaan nafsu manusia, meninggalkan kehidupan bertuhankan sesama manusia (atas andaian kononnya adanya anak tuhan, firaun, ayah pin dsb)serta kemungkaran menyembah berhala (objek mahupun unsur lain) yang dibuat atas alasan ketuhanan, sebaliknya kembali kepada penyerahan diri secara total kepada tuhan sebenar dan yang satu, yakni Allah SWT.

Sebab itu, ucapkanlah 'la Ilahaillallah, Muhammadurrasulullah'.. Aku naik saksi tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah..

Di sinilah kita akan nampak apa relevannya agama, dan mengapa perlu selektif dalam menjadi insan yang mahu beragama. Nanti dulu, bukankah semua agama mahu memandu penganutnya ke jalan tuhan?


Inilah senjata penting untuk menidakkan idea-idea pluralisme atau pemikiran yang menganggap semua agama itu sama. Memang benar semua agama mahu memimpin ke arah jalan ketuhanan, tetapi bukankah panduan-panduan tersebut berbeza-beza antara satu agama dengan agama yang lain?

Bagaimana pula boleh dikatakan semua agama itu sama?

Inilah korupsi minda manusia yang cuba menidakkan hakikat. Pluralisme itu satu dakyah kosong tanpa hujjah yang benar. Bagaimanakah Islam mahu disamakan dengan Hindu? Bagaimanakah Kristian mahu disamakan dengan Islam?

Sesungguhnya, apabila intipati atau dasar agama itu sudah berbeza, sudah pastilah ada yang betul dan ada yang salah. Sebab itulah, jadilah selektif dan pilihlah jalan yang betul.

InshaAllah, apabila manusia jujur mencari kebenaran serta tidak putus-putus merintih padaNya, walau apa juga agama seseorang itu saat tersebut, dia pasti akan melafazkan kalimah 'la ilahaillalah Muhammadurrasulullah' selepas itu.


Ketahuilah semua, Allah SWT itu tidak lokek! Subhanallah.

Barakallahufikum

No comments: