Saturday, February 14, 2009

PendedahanNya



In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

[1] Perish the hands of the Father of Flame! perish he!

[2] No profit to him from all his wealth, and all his gains!

[3] Burnt soon will he be in a Fire of blazing Flame!

[4] His wife shall carry the (crackling) wood; As fuel!

[5] A twisted rope of palm-leaf fibre round her (own) neck!



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan binasalah dia bersama;

[2] Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.

[3] Dia akan menderita bakaran api Neraka yang marak menjulang.

[4] Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api.

[5] Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.



Rahsia di sebalik surah yang pendek ini sangat mengagumkan. Selain menceritakan perihal Abu Lahab dan isterinya, yang sangat memusuhi nabi SAW, ketahuilah akan kita semua bahawasanya surah ini diturunkan oleh Allah Azzawajjal selepas baginda SAW diherdik oleh Abu Lahab yang membenci da'awah baginda SAW.

Apa yang ajaibnya? Surah ini menggambarkan tentang Abu Lahab dan isterinya yang bakal menjadi isi neraka, serta segala balasan yang bakal mereka terima.

Tahukah semua, surah ini diwahyukan di kala Abu Lahab masih hidup? Dan surah ini adalah bukti bahawasanya Al Quran itu satu pendedahan atau revealation. Allah Azzawajjal itu Maha Mengetahui!

Aku tidak begitu pasti tentang jumlah tahunnya, tetapi Abu Lahab mati beberapa tahun selepas turunnya surah ini. Nah, Abu Lahab mati tanpa berpeluang atau terfikir bahawa dia berpeluang untuk mensabotaj Islam.

Bukankah dia boleh sahaja memeluk Islam, kemudian secara tidak langsung(jika ini terjadi), surah ini akan kelihatan tidak relevan?

Kerana Allah SWT telah dedahkan apa yang akan berlaku di hari kemudian. Inilah kebesaran ilmu Allah. Seperti mana Allah SWT telah mendedahkan perihal Nabi Muhammad SAW dan para sahabat kepada Nabi Musa AS dan juga Nabi Isa AS, sekalipun jarak zamannya jauh.

Allah, melalui kalamNya telah menghadirkan satu petunjuk yang sangat besar untuk hambaNya, selagi mana mereka mahu berfikir. Banyak lagi yang kita boleh perolehi sekiranya kita bukan setakat mengaji berlagu-lagu ayat-ayat dalam Al Quran.

Fahami isi kandungannya. Gunakanlah petunjuk ini untuk meningkat serta memelihara iman, demi survival kita di persinggahan ini.

Islam itu mendahului zaman.

Barakallahufikum.

No comments: