Monday, May 11, 2009

Industri Hiburan


Assalamualaikum

Islam mengharuskan hiburan, tetapi dengan batas dan disiplin yang tertentu. Islam bukan agama yang hambar. Lagi-lagi agama ini sentiasa berinteraksi dalam keadaan yang lengkap dan harmoni dengan naluri manusia.

Dalam kehidupan rasulullah SAW dan para sahabat RA, mereka juga mendapatkan hiburan dengan kadar yang tidak mengalpakan, yakni tidak melampaui maksud keharusannya.

Di sini, kita boleh lihat betapa perlunya hiburan, tetapi dalam keadaan yang penuh terkawal, kerana kalau kita amati, Allah SWT mendidik kita dengan peringatan agar kita tidak melampaui batas.

Apabila hiburan itu menjadi sasaran atau matlamat, manusia akan keluar dari konteks sebenar keperluan hiburan itu sendiri. Sedangkan hiburan tidak boleh dilayan melebihi hadnya sebagai alatan kecil dalam menyeronokkan jiwa. Jika ini terjadi, maka manusia telah melampaui batas!

Melampaui batas aurat, pergaulan malah batas kerjaya! Banyak lagi kemerosotan moral yang berlaku apabila hiburan menjadi keutamaan.

Di negara kita, dalam suasana ekonomi dunia yang tidak menentu, masih sahaja produktiviti dalam bidang hiburan mengekalkan momentumnya.

Adakah kerana negara ini berdiri dengan industri hiburan? Bertaraf duniakah artis-artis tanahair? Yang aku lihat, jangan hendak harapkan mereka berda'awah dengan hiburan, menjawab soalan juga kadangkala macam manusia yang tidak celik agama langsung!

Namun, itulah hakikatnya. Dalam keadaan negara kita terutamanya umat Islam ketinggalan jauh dalam pelbagai bidang penting, Malaysia mampu melahirkan sekurang-kurangnya 30 artis baru setiap tahun! Hebat bukan.

90% adalah budak-budak, ada juga mak ayah budak, beragam Islam. Sungguh hebat penangan glamour dan duit segera ini. Yang nasyid juga sekadar nama.

Walaupun bukan semua, tetapi penglibatan secara serius serta penjenamaan industri kelas rendah ini sebagai kononnya sebuah industri yang pro aktif menyebabkan ianya semakin tepu. Tepu dengan maksiat dan kegilaan.



Sehingga ibu bapa menangisi kejayaan anak-anak dalam lapangan nyanyian, malah mendoakan survival anak-anak mereka sepertinya perjuangan dalam bidang ini setanding jihad fisabilillah.

Kita renungkanlah akan hal ini. Ia seperti hal nya selesema babi, tidak boleh didapati dengan mata yakni penglihatan biasa, tetapi apabila terkena, buruk padahnya.

Barakallahufikum.

2 comments:

Anonymous said...

good piece bro.. keep on writing..

-dhowi-

hairul said...

betul tue bro...teruskan menulis...