Friday, July 3, 2009

Pengisytiharan Perang dan Kalah Menang


Assalamualaikum

Dalam beberapa minggu yang lepas, Menteri Dalam Negeri telah membuat pengisytiharan mahu memerangi along@ah long. Baguslah, memandangkan bukan sedikit manusia yang binasa akibat terjebak dengan bisnes penindasan ini.

Perangi pihak ini perlulah diteliti sebaik mungkin akan kaedahnya. Kekuatan armada perang sahaja tidak memadai, memandangkan kalau diukur saiz dan kemampuan, kerajaan yang menanungi pasukan Polis sudah pasti boleh membenam pasukan along@ah long ini dengan sehabis mudah!

Rosakkan sistem perkhidmatan mereka, dengan menyediakan prasarana pinjaman yang lebih mesra dan membantu rakyat. Kuatkan minda dan jatidiri penguatkuasa, agar mereka tidak dapat dijinakkan oleh wang yang cuba ditabur oleh para along@ah long yang mahu operasi keatas mereka ini dihentikan.

Cuma yang paling penting, janganlah hanya membuat deklarasi memerangi kumpulan tertentu, tetapi akhirnya kalah kerana kelalaian sendiri.



Maaf, tetapi inilah yang telah berlaku. Bukan pertama kali pihak kerajaan membuat pengisytiharan perang sebegini.

Sebelum ini, kerajaan telah melancarakan cogankata yang sama terhadap pihak yang terlibat dengan penjualan dvd atau vcd cetak rompak.

Namun, kita boleh lihat sendiri betapa mereka masih beroperasi dengan jayanya. Aku bukan gemar mengkritik, tetapi kalau dalam tempat tersohor seperti pusat membeli belah pun golongan-golongan ini boleh menyewa premis seterusnya memperdagangkan produk mereka yang berada dibawah klasifikasi barang yang diharamkan, lenakah pihak berwajib? Kuat betul pil tidur yang telah diberikan.

Datanglah ke pusat membeli belah Summit USJ, dan lihatlah sendiri. Mungkin banyak lagi tempat yang memiliki wajah sebegini.

Apapun, semoga berjaya diucapkan kepada kementerian yang terlibat, dan kepada pasukan perlaksana, daripada pimpinan tertinggi sehingga seterusnya, kuatkan jatidiri dan timbang-timbanglah unsur yang bakal menjadi darah dan daging anda, tentang baik buruk unsur itu.

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.

Surah AlBaqarah. Ayat 168.

Barakallahufikum.

No comments: